Inmiddels ben ik al een tijdje aan het bloggen en met veel plezier. Toch weet ik dat het beter kan! Deze post gaat precies over dat onderwerp. De laatste tijd heb ik een workflow ontwikkeld die mij helpt om meer uit mijn blog te halen (of er juist meer in te stoppen). Mijn blogs verscherpen, verbeteren en sterker laten overkomen. Hierdoor heb ik er meer plezier aan, maar, en dat is nog veel belangrijker, jullie ook!
Waarom deze post?
Bloggen is iets dat heel veel mensen doen. Het is een bron van informatie vrij beschikbaar. Zo ook mijn blog, maar ik had het gevoel dat ik met mijn blog niet effectief genoeg was. Er leefde best wel een aantal vragen in mijn hoofd die over het bloggen gingen. Specifiek over mijn blog.
- Is mijn blog van toegevoegde waarde?
- Hoe kan ik meer mensen bereiken?
- Wordt het gelezen?
- Wordt het gewaardeerd?
- Kan ik mijn ‘workflow’ beter inrichten?
Uiteindelijk heb ik veel overhoop gegooid en toegevoegd aan mijn proces. In deze post wil ik daar wat over delen en daarmee mogelijk wat voorbeelden en handvatten geven voor je eigen proces (wat je ook doet). Op zijn minst voorzie ik jou van een kijkje achter de schermen.
Waarom is dit beter dan de status quo?
Voorheen was mijn blog voor mij een manier om de dingen die ik bedacht met de wereld te delen. Zonder proces, zonder echte voorbereiding of wat dan ook. Ik had een idee en ik begon te schrijven.
Het heeft iets magisch, maar tegelijkertijd is het ook heel onvoorspelbaar en (eigenlijk ook) amateuristisch. In mijn enthousiasme schreef ik regel na regel en kwam er vaak een moment dat ik onnodig in de herhaling ging. Naast herhalen bemerkte ik ook dat er voor mij onacceptabel veel schrijffouten in mijn teksten zaten. Vaak was ik zo trots, blij en enthousiast na het schrijven dat de blog ook direct online moest. Direct online, minimaal geredigeerd en zonder kritische vragen aan mijn eigen werk te stellen.
Hoe kunnen we dit bewerkstelligen?
Inmiddels heb ik mijn productieproces verhuisd van WordPress (waar mijn blog gepubliceerd wordt), naar Notion (een notitie dienst). Dit zorgt ervoor dat ik afstand heb gecreëerd tussen het idee, het schrijven en het publiceren. In Notion bewaar ik mijn ideeen en werk ik deze uit. Ik heb templates gemaakt waarbij ik de nodige en kritische vragen aan mezelf stel om mijn blog goed uit de verf te laten komen. Ook heeft Notion de mogelijkheid om een Getting Things Done werkwijze te implementeren, nuttig en handig voor de veelheid aan zaken die ik tegelijk doe. Overigens is mijn proces anders bij verschillende type blogposts. Een verhaal is anders dan tips&trucs. Dit resulteert dan ook in verschillende templates, voor deze post bekijk ik echter het proces van een ‘normale’ blogpost.
De vragen die ik mijn eigen Blogpost stel:
- Komt mijn te delen idee goed over?
- Is mijn blogpost nuttig? Of probeer ik de focus op mij te leggen?
- Is het uniek?
- Past deze post bij mijn blog en bij wat ik wil uitdragen?
- Is mijn titel pakkend?
- Zijn mijn subkoppen scherp?
- Zijn de alinea’s goed leesbaar?
- Heb ik gebruik gemaakt van opvallende stukken (bullet points)?
- Is het aantrekkelijk voor het oog?
- Is de spelling en grammatica juist?
- Is de post scherp, kort en bondig genoeg?
- Zijn de referenties juist?
- Heb ik gebruik gemaakt om naar andere zaken te linken?
- Kunnen mijn lezers reageren?
- Is het duidelijk voor mijn lezers hoe ze kunnen reageren?
- Maak ik gebruik van de juiste keywords zouden mijn lezers deze post kunnen vinden?
- Is er een duidelijke Call To Action?
- Is dit het moment voor publicatie?
- Moet er een vervolg post geschreven worden?
Bij al deze punten is herschrijven het antwoord op een nee, behalve bij vraag 19. Bij nee op vraag 19 mag de post na publiceren uit mijn werkproces naar een archief. Is dat Ja, dan mag hij terug naar status “idee” met de benodigde vermeldingen. Waarom wil ik een vervolg schrijven, hoe wil ik dat aanpakken etc.
De vervolgstappen
Na deze reeks met vragen zou mijn blogpost klaar moeten zijn voor publicatie. Op dat moment heb ik ook nog een checklist wat er voor moet zorgen dat ik de blogpost op een juiste manier online zet en ook weet te delen met de wereld.
Deze checklist:
Tijd om te publiceren.
- Zoek een passende featured image op: Pexels Unsplash Pixabay
- Controleer of het correct is gekopieerd vanuit Notion naar WordPress.
- Pas de links aan naar openen in nieuw venster.
- Witruimtes boven elke subkop.
- Vul de correcte categorieën in.
- Vul de juiste Tags in.
- Publiceren.
- Delen op Facebook
- Delen op Twitter
- Delen op Instagram
- Timer instellen om 3 x te re-tweeten
- Stel de vraag op Social Media of mensen het al gelezen hebben
Call to Action!
Dit is het inkijkje in mijn werkproces en de stappen die ik zet (of probeer te zetten) bij elk bericht dat ik plaats om mijn blog.
Heb je over een onderdeel vragen of suggesties (graag!), laat het dan weten. Ook ben ik benieuwd of de beschrijving van mijn proces jou misschien heeft geholpen?