Waarom aandachtsvragers jouw aandacht verdienen.

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Ik zit hier, achter mijn beeldscherm een tekst te typen over aandachtvragers met als hoop dat het aandacht krijgt. Ergens een heel bijzondere ervaring. Ben ik hypocriet? Ik geloof van niet, daarnaast is de beleving bij ‘aandachtvragers’ direct negatief, maar bedoel ik dat ook zo? Het is wat mij betreft een interessant onderwerp, interessant genoeg om over na te denken en over te schrijven. Hieronder meer!

Wat ik versta onder aandachtvrager

Dit is een begrip dat niet voor iedereen hetzelfde zal betekenen. We hebben namelijk een beleving bij het begrip, misschien hebben we zelfs wel direct een persoon in gedachten.

Aandachtzoekend gedrag is handelen op een manier die waarschijnlijk de aandacht zal trekken, meestal om bevestiging van anderen op te wekken.

Wikipedia

Het is dus iemand die waarschijnlijk de aandacht zal trekken, super hulpvol zo een omschrijving. Aandachtzoekend gedrag is van alle tijden, maar in mijn beleving is het de laatste tijd groter geworden en ik geef succes daarvan de schuld. Tegenwoordig is het mogelijk om te leven van aandacht, het is zelfs mogelijk om echt rijk te worden van aandacht. Hoe meer aandacht, hoe meer inkomsten. Ik heb het dan (voornamelijk) over de influencers op (o.a.) YouTube.

Aandachtzoeken is echter fundamenteler dan geld. Het gaat om het verlangen erbij te horen en niet afgewezen te worden.

Mijn bezwaar

Deze post wil ik proberen overwegend positief te houden, daarom zet ik mijn bezwaar hier in het midden. Eigenlijk zou ik het liever ‘aandachtspunt’ willen noemen, maar dat zou betekenen dat ik de illusie heb dat mijn post aan komt bij hen over wie ik het heb. Dat zou naïef zijn Nederlands gaat ze volgens mij niet altijd even goed af en daarnaast bestaat er zoiets als eigen wil en teveel andere factoren.

De definitie die ik eerder heb gedeeld geeft als reden dat mensen bevestiging zoeken. Daar ben ik van overtuigd dat het waar is, maar daar zit inmiddels bij inbegrepen om ‘succesvol’ te worden bij veel mensen (overigens ook onder te brengen in erbij willen horen).

Geld maakt vrienden.

https://www.ensie.nl/spreekwoord/geld-maakt-vrienden

Het gevaar is dat de persoon gaat anticiperen op wat anderen willen horen, populair worden en blijven door te zeggen wat mensen willen horen. Omgedraaid zijn er veel mensen, met name jongeren, die gemakkelijk te beïnvloeden zijn, die de bekendheid geloven en achter nalopen zonder daar zelf ooit een vraagteken bij te zetten.

Het positieve

Natuurlijk is er ook voldoende als positief aan te merken. Het grootste wat ik me kan bedenken is: enthousiasmeren. Super om te zien hoe mensen enthousiast kunnen worden. Hoeveel leuker vinden we iets als we weten dat andere mensen het ook leuk vinden!?

Daarnaast kan het volgen van anderen ons ook nieuwe ideeën geven, het kan ons blikveld verruimen. Wil je een keer lekker creatief aan de slag gaan met papier? Er is ongetwijfeld een YouTuber die jou daar alles over kan en wil vertellen. Zin om gitaar te leren spelen? Piano? Of wil je leren programmeren? Hoe soldeer je een drone in elkaar?

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een persoon te vinden die jou daar alles over wil en kan vertellen. De vraag is natuurlijk wel, hoe professioneel en toepasbaar is het?

Vertel me wie je volgt en ik vertel jou wie je bent

Met wie je omgaat heeft invloed op wie je bent. Dat is ook zo met wie je volgt. Je geeft die persoon namelijk je aandacht en je interesse. Het bewijs is op heel veel plekken te zien. Mensen die zich kleden zoals hun voorbeeld, kapsel laten doen. Heeft die YouTuber een specifieke gadget dan wil jij die ook en zo kan ik wel even doorgaan.

Zeg me wie uw vrienden zijn, dan zeg ik wie u bent.

Dit spreekwoord is afkomstig (vermoedelijk) uit de middeleeuwen, maar de bron is onbekend. Het bouwt echter op het feit dat je lijkt op hen met wie je omgaat en dat is om meerdere redenen.
Als eerste, je zoekt mensen die op jou lijken. Daar voel je je het prettigst bij. De kans op afkeuring is kleiner en de kans op het krijgen van bevestiging groter.
Daarnaast ga je ook lijken op de mensen met wie je omgaat. Je neemt gebruiken over, zelfs woorden etc. Wederom zit daar afkeur en bevestiging achter. Je gedrag pas je aan op basis van beloning en straf.

Het is dus belangrijk om je te beseffen dat je beïnvloed wordt! Je gaat mij niet vertellen dat het niet waar is, want dat is het wel, of je het nou gelooft of niet. Je hebt dus een keuze, je kunt kiezen met wie je omgaat, wie je volgt.

Door wie laat jij je beïnvloeden?

Deze post delen op Social Media:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Leave a Reply