Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest

Er is veel over feedback te zeggen, toch ga ik proberen deze post zo kort, duidelijk en scherp mogelijk te maken.

Feedback geven

Heb je iets te melden? Ter opbouw van de ander en diens werk/product of wat dan ook? Doe het dan!
Dat is wat ik als het meest belangrijk bestempel wanneer het gaat om feedback geven. Doe het.
De manier waarop is uiteraard belangrijk, maar zelfs wanneer je het op de meest perfecte manier breng dan nog kan feedback bij de ander aankomen als kritiek. Het achterhouden van feedback omdat je de ander niet wil kwetsen is wat mij betreft een slechte reden. Heb je me iets te vertellen? Kan ik iets beter doen? Zeg het me dan.

Dat er technieken zijn om zo goed mogelijk feedback te geven wil ik hier niet behandelen. Een simpele Google zoekopdracht gaat je daar veel beter bij helpen. Ik wil de principes achter de technieken echter wel even benoemen.
Zorg dat feedback iets is wat je voor de ander doet.
Wees specifiek, dat is behulpzaam. “Je spelling is echt ruk…” heb ik niets aan, maar wanneer je specifieke voorbeelden geeft is het heel anders. Vertel me bij voorkeur precies wat ik fout heb gedaan, op welke plaats en hoe ik het beter had kunnen doen.
Leg je feedback bij de ander neer en laat het dan aan die persoon om er wel of juist niet iets mee te doen.

Ik ben ervan overtuigd dat feedback de wereld een betere plaats kan maken. Dat is een brede uitspraak, maar in het klein: Ik ben ervan overtuigd dat jouw feedback aan mij, mijn leven kan verbeteren.

Kortom: Doen!

Kritiek of Feedback

Laten we dit stukje kort houden en zo scherp mogelijk. Dat zorgt er uiteraard voor dat ik het niet ‘volledig’ beschrijf en het verschil totaal weet aan te tonen, maar het maakt het waarschijnlijk wel leesbaar en duidelijk.

Kritiek is iets waar de zender iets aan heeft.
Feedback is iets waar de ontvanger iets aan heeft.

Kritiek geven doe je voor jezelf.
Feedback geven doe je voor de ander.

Kritiek geven is om je eigen ongenoegen kwijt te kunnen.
Feedback geven is om de ander te helpen iets te verbeteren.

Kritiek is stom.
Feedback is tof.

Feedback ontvangen

Een open houding is in het aannemen van feedback absoluut de kern. Het is echter een stuk ingewikkelder dan dat. Zaken die het waard zijn om feedback over te ontvangen liggen vaak dicht bij je hart. Het zijn vaak die dingen waar je trots op bent.
Precies om die reden kan feedback zo enorm hard aankomen. Het voelt alsof iemand kritiek heeft op dat geen waar jij zo trots op bent. Ik ontken overigens niet dat het soms ook absoluut niet meer is dan kritiek. Sommige mensen geven geen feedback, maar hebben overal kritiek op.

Het is altijd aan jou om wel of niet de woorden van de ander te accepteren. Jij moet daar iets mee. Verwerp de woorden, bewaar ze aan de kapstok of verwerk wat je gehoord heb in de praktijk. Hoe dan ook het is volledig aan jou.

Als het op het moment van ontvangen te lastig is kun je dat ook altijd aangeven. Vertel de ander dan dat je graag feedback ontvang, maar nu even niet. Of misschien op een andere manier.

Deze post delen op Social Media:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Leave a Reply